Ikaros: Víme, jak z krize ven!

Krach nízkonákladové letecké společnosti SkyEurope, neustále se prohlubující krize v ČSA – to jsou indicie toho, že ekonomická krize se nevyhýbá ani letecké dopravě. Aby se letečtí dopravci uživili a mohli lépe konkurovat levnějším autobusům, hledají stále nové cesty, jak snižovat svoje náklady. Nyní přichází řešení, které se laikům může zdát doslova „šílené“.

První, kdo uhodil hřebíček na hlavičku, je český výrobce letecké techniky Éra Vodochody. Náš server Aletenky.cz přináší jako první do této doby utajovanou informaci o novém projektu Ikaros. Ten představuje doslova revoluci v letecké dopravě. Renomované „zlaté české ručičky“ totiž vymyslely i první tažný dopravní letoun na světě!

Revoluce v přepravě cestujících

Projekt Ikaros chtějí převzít okamžitě některé nízkonákladové letecké společnosti. Ušetří jim až 40 procent nákladů. (Foto ze zkušebního letu.)

Zavěšené letadlo tažené jiným. Zdánlivě jednoduchý nápad, který se v letectví používá již dlouhá léta, pouze v menším měřítku. Je možné něco takového realizovat i s velkým dopravním letadlem? Vodochody projektem Ikaros daly jasnou odpověď – ano.

Vlečené letadlo totiž postrádá motory a je tak zcela závislé na prvním letadle, s nímž je propojeno lanem. Kapacita letadla na vleku tak může být plně využita pro náklad.

Jak bude přeprava Ikarem probíhat

Vlečené letadlo, odborně zvané „appendix“, bude mít pouze velmi zjednodušený kokpit a upraveného autopilota. Za normálních okolností by se měl obejít bez živého pilota. „Vždy jeden ze stewardů, se základním pilotním výcvikem, bude dohlížet v pilotní kabině během nejkritičtějších fází letu, tedy při startu a přistání. V případě nouze bude možné vlečné lano odpojit a zkušený steward přistane klouzavým letem na nejbližším vhodném letišti,“ prozradil jeden z vývojářů nového leteckého modelu Martin Bolehlávek.

V „appendixu“, můžou podle odborníků cestovat zpočátku jen psi, zavazadla a muži. „Ženy a děti by měly alespoň zpočátku, než se tento způsob dopravy ustálí, cestovat v hlavním letadle, řízeným fyzickým pilotem. Je to hlavně kvůli jejich psychickému pohodlí, appendix je totiž naprosto bezpečný,“ ujišťuje nejmenovaný technik firmy Éra, jehož jméno však Aletenky znají.

Kolik se ušetří

Výrazně poklesne spotřeba paliva, sníží se náklady na letecký personál a poplatky pro řízení letového provozu. „Jde o snadnou možnost, jak na velmi vytížených trasách, kde už nejsou na letištích k dispozici volné sloty, zvýšit přepravní kapacitu,“ dodává Bolehlávek.

Letecké společnosti ušetří na provozních nákladech až 40 procent, a takové snížení se velmi zásadně promítne i do ceny letenek. Například cesta letadlem Ikaros z Prahy do Barcelony by namísto současných 4 500 korun v běžném provozu vyšla na pouhé tři tisíce. „Je to skvělý nápad, jistě se s Vodochody domluvíme. Začneme s nimi ale spolupracovat, až bude takovéto létání stoprocentně ozkoušené a bezpečné,“ zdůraznil Jürgen Morgen, šéf komunikačního oddělení ze společnosti Swisst flights.

Koho však projekt zajímá nejvíc, jsou nízkonákladové letecké společnosti, které si sice krachem SkyEurope přilepšily, nicméně se obávají podobně smutného osudu. „Myslíme si, že s Ikarem můžeme cenu letenky z Prahy do Londýna v akci srazit až na pětistovku, když vezmeme v úvahu dvojnásobnou kapacitu dvou strojů oproti jednomu. Naše marketingové oddělení má za úkol připravit předběžný ceník do nejčastějších destinací, který vystavíme na našich stránkách v nejbližších dnech,“ prozradil John Mc Arrow z nízkonákladovky Asijet.

Podle našich zatím neověřených informací by byl projektu nakloněn i šéf Ryanair Michael O’Leary, kterou je svojí urputnou snahou o snižování nákladů proslulý.

Kdy poletí první cestující?

Pevné datum nasazení do komerčního provozu zatím Vodochody nestanovily. Práce na projektu ale pokračují mílovými kroky. Podle odhadu odborníků se můžeme těšit přibližně na druhou polovinu roku 2015.

Projekt Ikaros v současnosti naráží zejména na neochotu správců velkých letišť vybudovat potřebné zázemí. Této příležitosti ale ráda využijí alternativní letiště. Právě na letišti Vodochody by se v nejbližší době měl projekt rozběhnout. „Pokud nenastanou komplikace, začali bychom zkoušet na jaře roku 2013. Do té doby se musíme soustředit na „vychytání mušek“, kterých má celý projekt ještě dostatek,“ dodává Bolehlávek.

Sdílejte:

Jak se vám líbí tento článek? Pět hvězdiček znamená, že hodně. Děkujeme za vaše hodnocení.
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Buďte první, kdo přidá komentář k tomuto článku!

Vložte komentář

Váš e-mail nebude ostatním čtenářům zobrazen.


*